Grójec, Powiat Grójecki - portal Grojec24.net
Autoryzowany punkt sprzedaży Bruk-bet Bruk Designer Olszany

Interwencyjny skup jabłek: Czy mróz uprzedzi eskimosa?

27 października 2018; 10:42

24 komentarze

Interwencyjny skup jabłek jest jak mityczna Atlantyda. Wszyscy o nim słyszeli, ale nikt nie wie, gdzie on się odbywa.

News will be here

Gdy usłyszałem słowa ministra Ardanowskiego, że w ramach interwencyjnego skupu jabłek spółka Eskimos zakontraktowała już 100 tys. ton jabłek, pomyślałem, że albo szef resortu rolnictwa blefuje albo że owoce skupiono „od swoich”, czyli od pewnej grupy ludzi mającej dobre koneksje w świecie polityki. Po chwili jednak przedstawiciele Eskimosa przyznali, iż skupu nie prowadzą, bo nie mają gdzie tłoczyć jabłek. Wygląda na to, że najwięksi gracze na rynku (wszyscy wiedzą, o kim mowa) szantażują mniejszych przetwórców. Stało się to, co wiele osób przewidywało, gdy tylko pojawił się pomysł interwencyjnego skupu. Potężne koncerny, które – co oczywiste – chcą kupować owoce przemysłowe jak najtaniej, zagroziły pozostałym innym uczestnikom rynku, że jeśli nawiążą współpracę z Eskimosem, po prostu zerwą z nimi współpracę. A kto rządzi? Zagraniczne korporacje, dla których szantaż biznesowy to chleb powszedni. Wykończenie niewielkiej firmy nie jest dla gigantycznego konkurenta żadnym problemem.

Zresztą mechanizm interwencyjnego skupu jabłek budzi wiele kontrowersji. Właściciele skupów, a także sami sadownicy boją się o wypłacalność spółki Eskimos. Kolejne istotne pytanie brzmi: gdzie firma przerobi jabłka na sok zagęszczony? By zagospodarować taką ilość jabłek, potrzeba bowiem rzeczywiście wielkiej mocy przerobowej. I kolejna sprawa: wymagania odnośnie owoców. Muszą one być całe, czyste, bez zmian gnilnych i bez zanieczyszczeń. Kto kiedyś zbierał „przemysł” wie, że raczej trudno o to, by jabłka, które leżały na ziemi, były czyste…

Zarówno minister, jak i zarząd spółki Eskimos proszą, by wstrzymać się ze zbiorami jabłek przemysłowych. Tu jednak pojawia się kolejny problem – nikt przecież nie będzie trzymał gromady pracowników tylko po to, by w drugiej połowie listopada czy w grudniu zbierać jabłka. Każdy chce jak najszybciej oberwać, zebrać, zapłacić pracownikom i podziękować im za pracę. Na nadmiar opakowania też chyba nikt nie narzeka, więc przetrzymywanie w skrzyniach bardzo dużych ilości surowca też nie wchodzi w grę. Inna sprawa, że zbiór „przemysłu” jest obecnie totalnie nieopłacalny.

Wczoraj z ust ministra padły kolejne ciekawe słowa – że minister rozważa wyciągnięcie konsekwencji wobec przetwórni, które nie chcą brać udziału w interwencyjnym skupie. Zarzuca im, że chętnie korzystały z dotacji, a nie czują żadnego obowiązku wobec Polski i polskich rolników. Ciężko dziś powiedzieć, jaka byłaby podstawa prawna ukarania tych podmiotów. Jednak faktem jest, że należałoby bliżej przyjrzeć się działalności przetwórni, zwłaszcza tych potężnych zakładów, które dyktują ceny jabłka przemysłowego. Nie trzeba być wielkim ekspertem, żeby wiedzieć, że są one bardzo mocno zaniżone. Z drugiej strony stawki zresztą cały czas spadają, bo jest ogromna podaż, a my nie chcemy nawet wstrzymać się solidarnie przez tydzień z dostarczaniem surowca.

Czy stwierdzenie o wyciągnięciu konsekwencji wobec przetwórców to tylko zagrywka polityczna, której celem jest chwilowe uspokojenie rolników wzburzonych tym, że obiecano im skup interwencyjny, a do dziś on nie działa? Nawet jeśli Ardanowski,  wypowiadając te słowa, miał czyste intencje, to ciężko spodziewać się, że rzeczywiście jakiś wielki gracz na rynku przetwórczym zostanie ukarany. Mamy bowiem do czynienia z międzynarodowymi koncernami, którym cokolwiek udowodnić jest bardzo, bardzo trudno. Można zatem nawet pomyśleć, ze słowa polityków są tyle warte co w obecnej chwili jabłko… Niby piękne, ale ciężko z niego wyżyć.

Ale możemy tylko my tak narzekamy? Może nieco złośliwie powiem, że jak włączę pewien program, podobno o tematyce rolnej, to słyszę, że wszystko jest w porządku w rolnictwie. A na wyświetlanym pasku niedawno zauważyłem, że cena jabłka zaczyna się od 60 gr wzwyż. Chyba tylko sadownicy z regionu grójeckiego nie potrafią sprzedać owocu w tej cenie i zadowalają się stawką o połowę niższą. 

Dominik Górecki

TAGI:

Komentarze (24):

Do Dominika Góreckiego; 27 października 2018, 13:10

Co to za artykuł? Masło maślane. Czytam wszędzie, że cena jabłek to 10 groszy. Okazuje się że 60 groszy. Teraz w/g pana 30 groszy. Jaka jest prawda?

Ardanowski Złotousty; 27 października 2018, 13:22

Na jabłka nałożone jest embargo. Węgiel rosyjski wwożony jest do Polski na potęgę. Jeżeli obecna władza utrzyma się u władzy polskie rolnictwo i nie tylko będzie zaorane. Jeżeli młodzi chcą pracować w sądzie i godnie żyć muszą zmienić myślenie. Państwo PIS myśli tylko o władzy i o zemście. To chorzy ludzie.

Dominik Górecki; 27 października 2018, 15:03

Cena jabłek przemysłowych wynosi około 10 gr za kg (a nawet mniej). Sadownik może otrzymać za jabłko deserowe około 30 gr/kg, ale jest to cena średnia, niektóre odmiany kosztują 20 gr/kg, inne 50 gr/kg. Tymczasem w tym programie podano, że cena jabłka deserowego zaczyna się od 60 gr.

Sad; 27 października 2018, 15:52

Jedynym rozwiązaniem, które może zmienić sytuację, jest powstanie projektu pod nazwą "Zapewnienie Rentowności Produkcji Owoców w Polsce", z wielomiliardowym budżetem, jak najszybsze uchwalenie ustawy o cenach minimalnych, dla jabłek przemysłowych jest to np. - 0,50 zł/kg i wprowadzenie jej w życie natychmiast. Przetwórcy rodem z zagranicy albo niech skupuja po tej cenie, albo poszli won. Jeśli poszli won, będą musieli sprzedać majątek produkcyjny w naszym kraju i na to potrzebne są te miliardy. Wykupienie tego majatku w chwili obecnej jest kompletnym absurdem, gdy jego wartość rynkowa jest wielokrotnie zawyżona, z uwagi na krociowe zyski, które generuje. Cena minimalna na poziomie 0,50 zł/kg te zyski zmniejszy i urealni wartość. Państwo przez złą politykę rolną nieomalże zniszczyło sadownictwo, państwo teraz powinno to naprawić. Droga jest prosta i realna. Potencjał ekonomiczny sadownictwa jest wart, by go ratować, podobnie jak warto przywracać władztwo nad gospodarką. Wartość dodana powstaje tutaj, tylko nie są płacone podatki. Taki jest stan obecny i im prędzej to zostanie zmienione, tym prędzej nasz kraj podniesię się z kolan.
Poza tym w II turze w Grójcu głosujemy na Darka Gwiazdę, do czego namawia wszystkich sadowników osoba, która napisała powyższe.

Kolorowe; 27 października 2018, 16:54

Złotousty baranie Twoje PO podpisalo kontrakty na węgiel.I to twoje PO wyprzedalo majątek i rolnikowi nic nie dało.Ja po jabłko przemysłowe sie nie chylam ,ja produkuje deserowe.

Sad; 27 października 2018, 17:24

Oczywistym jest, iż zemsta, a raczej rozliczenie , nalezy się dla PO -PSL-SLD - AWS UW, za wspaniałą prywatyzację i zrobienie z Polski kolonii, w której powstaje wartość dodana, ale nie są płacone podatki, bo nie ma zysków. Jest to wynikiem stosowanych inżynierii finasowych, które są nazywane przez ekonomicznych zdrajców spod znaku ww. ugrupowań - optymalizacją podatkową oraz wolną konkurencją, w ramach rynku globalnego.

Emix; 27 października 2018, 21:08

Komentarz został ukryty z powodu naruszenia zasad komentarzy.

Pic na wodę ; 27 października 2018, 21:19

A. Sadownicy sobie spokojnie zbankrutuja. Taka jest prawda i zaraz lada dzień komornik zupka do naszych drzwi. 500 ton po 7 gr nawet na paliwo nie będzie nas stać, kredyty, KRUS, energia, opryski na kreche. To już jest koniec

Były sadownik; 28 października 2018, 08:11

Po co produkujecie przemysł?

Magda; 28 października 2018, 08:39

Minister wraz z PiS wymyślił interwencyjny skup po 25 gr.bomyśleli że inne podmioty skupujące jabłka się przestraszą i też podniosa ceny jabłka do 25 gr i problem się sam rozwiąże. A tu niespodzianka. Za rok następne wybory jeszcze ważniejsze....!

Marpol; 28 października 2018, 09:30

App to produkujemy przemysł że i on jest potrzebny kiedyś namawiali do zakładania sądów tylko na przemysł a ty żebyś mógł sprzedać deser bo jak wszyscy zacNa produkować deser to będzie jak dzisiaj zprzemyslem

Daro; 28 października 2018, 12:16

do Były sadownik
jeżeli Pan ma jakieś pojęcie o sadownictwie to powinien Pan wiedzieć że przemysł to odrzut jabłka deserowego którego jest więcej bądz mniej zależy to od różnych czynników. W tym roku duże ilości jabłka deserowego idą na przemysł bo nie ma gdzie tego sprzedać. Ale widzę że Pan nie jest w temacie.

Sad; 28 października 2018, 12:38

Ardanowski miał dobre chęci i złych doradców. Pomysł spali na panewce, bo zagraniczni zarządzający przetwórstwem, nie maja żadnego interesu, żeby tłoczyć koncentrat dla Ekismosa i wprowadzać sobie konkurenta na światowym rynku koncentratow. Alternatywny przerób - nierealny.
Ci mędrcy, którzy tutaj szczycą się, że nie produjkuja przemysłu, przekonają się, że są głupcami, jeśli przemysł przez cały sezon będzie na poziomie ok. 10gr/kg.

pis na wodę; 28 października 2018, 13:02

Wymyślony skup interwencyjny to była przed wyborcza gra ,przekręt .Jak wygrać wybory .Wystarczy przeanalizować listę skupów i pokryć ją z okręgami wyborczymi do rady powiatu i gmin kandydatów z PISU .

obserwator; 28 października 2018, 19:07

glupota i podejrzliwosc czesici polakow nie zna granic brak analizy aktualnej sytuacji i mozliwosci wyjscia z niej jak obnizaja cene to dajemy wiecej jak podwyzszaja to wstrzymujemy ile lat to przerabiamy i kompletnie sie nie uczymy nie wyciagamy wnioskow i przed szkoda i po szkodzie glupi dala wam unia narzedzia do produkcji braliscie bo daja przyszedl czas zaplaty nie ma nic za darmo na kolana i zbierac przemysl tylko sie nie poprzeziebiajcie nakladki na kolana i prosic zeby wam przyjeli przemysl 6gr wystarczy za trzy tez bedziecie zbierac ocknijcie sie niszukajcie winy u innych sami jestescie sobie winni zgotowaliscie sobie ten los a w sprawie embarga zlozcie putinowi hold poproscie to moze was wpusci na rynek co wam po niepodleglosci i niezaleznosci wazne zeby sprzedac jablka reszta sie nie liczy przepraszam tych ktorzy mysla tak jak ja

Sad do obserwator; 28 października 2018, 19:36

Po części masz rację, jak dawali to rolnicy brali. Ty byś też brał. Problem w tym, że nie było rozsądnej polityki, a jest to rola państwa. Przedstwiciele agencji rządowych oraz firm doradczych jeździli po terenie i namawiali do brania tychże pieniędzy w olbrzymich ilościach, bo są i inaczej przeopadną. Były tam też rozliczenia pod stołem.
Nigdy nie powinno się rozwijać produkcji bez dobrego planu.
Tylko dlaczego tak nienawidzisz tych biednych rolników?

Qwer; 28 października 2018, 22:22

Szanowny obserwatorze, czas zapłaty przyszedł tu masz rację, tylko jedno pytanie to po co my weszliśmy do tej Unii? Po to by nic nie brać? Ci co nie wzięli też sprzedają jabłka po 8 gr. Ci co wam uwierzyli i głosowali na was też sprzedają po 8 gr. Ci co dali wam kredyt zaufania i odstawili po psl od władzy dadzą i wam kiedyś zapłatę i podziekuja może już niedługo,,, my nie chcemy wyjść z Unii,, tak nie chcecie ale was czyli nas wyrzuca z niej .I w tedy wpadniemy w łapki Putina, do tego doprowadzi nas ta polityka. Bycie Polakiem to nie tylko wywijanie szabelka i patriotyczne hasła. To też ciężka praca, choć czasem na kolanach i w błocie. Wolę zbierać jabłka w sadzie niż oszukiwać ludzi w Radzie

wyborca; 29 października 2018, 21:07

Cała ta polityka to wina PO i PSL-u. Zastraszacie sadowników, żeby nie sprzedawali jabłek firmie, którą zaoferował minister rolnictwa. Dlaczego a no dlatego, że przetwórnie niemieckie, rzekomo mają kupować jabłka po najniższej cenie, strasząc sadowników, że jeżeli ktoś sprzeda firmie od ministra to więcej nie kupią od tych sadowników owoców.

Sadownik3; 29 października 2018, 21:29

To co się dzieje w tym kraju to jest skandal i nieporozumienie. Jak można marnować tyle ton jabłek. U was to jeszcze i tak pół biedy bo przynajmniej biorą na skupach, a u nas na Podkarpaciu to nic zamknęli i koniec jabłko leży pod szczepem i gnije. Kto za to odpowiada tak nie możne być.Trzeba zrobić z tym porządek, bo jak natura dała to trzeba wykorzystać to nawet gdy jest dużo towaru. To jest tragedia.

Rwt; 30 października 2018, 14:06

Jabłka idą do Eskimosa tylko na papierze, żadnego kg nie kupili tylko wystawiają faktury. Czy to jest zdjęcie z rynku towaru czy przekręt?

obserwator; 30 października 2018, 20:49

ciesze sie ze sad i ower chociaz po czesci sie ze mna zgadzaja rozsadna polityka to rola panstwa a rolnikow to nie? mozna i tak kto zaszdzil dobre odniany to dzis sprzedaje je pow 1zl idared w maju moze bedzie po 1zl ale nie dla wszystkich stare porzekadlo mowi jak daja to brac ajak leja to uciekac a teraz leja proponowalbym nie uciekac tylko moze zjadnoczyc sie i wstrzymac dostawy chociaz teraz to pewnie juzby to nic nie dalo wg mnie taka sytuacja bedzie trwala przez caly rok do lipca przyszlego roku i teraz juz trzeba myslec o tym co moze byc w marcu kwietniu maju i starac sie do tego przygotowac nie jestem przeciwnikiem unii ale w tej unii chce miec wlasne zdanie i stac prosto anie na kolanach kapital ma jednak narodowosc kazdy czlonek unii ma swoje interesy i o nie walczy i wg mnie jest to normalne za rozliczenia pod stolem panstwo powinno wyciagnac konsekwencje tylko prosze podpowiedzcie jak to zrobic kto sie przyzna albo kto to teraz udowodni czy staniesz przed prokuratorem i powiesz ze ten dawal a ten bral mam watpliwosci nie nienawidze rolnikow ani biednych ani bogatych czuje wstret do nieuczciwych natomiast dziwie sie wszystkim ze nie wyciagaja wnioskow z wlasnych doswiadczen i to tyle pozdrawiam was i zycze lepszych czasow ale w ich ksztaltowaniu musicie wziac udzial

Sad; 30 października 2018, 21:51

Ok obserwator, teraz może więcej zgody będzie.....

Sad; 30 października 2018, 22:02

Chociaż nadal trochę obserwatorze manipulujesz jeszcze....

Szeryf ok; 30 października 2018, 23:26

W prsami jesteśmy sobie winni . nie dostarcza ć i zaraz będzie cena

Napisz komentarz:

Twój nick:

Treść komentarza:

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja portalu Grojec24.net nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Każdego użytkownika obowiązują zasady komentarzy.

 

Najnowsze artykuły

Wybory na burmistrza Grójca 2024. Na pytania odpowiada Dariusz Gwiazda Na pytania redakcji Grojec24.net i mieszkańców Grójca w...
Kierowca BMW trafił do aresztu. Spowodował wypadek mając 1,7 promila 35-letni mieszkaniec powiatu grójeckiego, który w minioną...
Zwiększ swoje zyski dzięki wskaźnikowi MRR W zmieniającym się świecie biznesu, gdzie przewidywalność i...
Wybory na burmistrza Grójca 2024. Na pytania odpowiada Karol Biedrzycki Na pytania Redakcji Grojec24.net i mieszkańców Grójca w...
Pijany wypadł z drogi i uderzył w drzewo, zatrzymał go policjant po służbie 42-latka, który nietrzeźwy spowodował kolizję pod Nowym...

Najnowsze ogłoszenia

Firmy z Grójca i okolic

OSK MANEWR PATRYK TOMASZ KUJAWA Dlaczego My? Odpowiedź jest prosta i zawarta w tym krótkim opisie.

2013-2023 © Grojec24.net - informacyjny portal mieszkańców Grójca i Powiatu Grójeckiego.

Wydawcą portalu jest AaaMedia.pl.