Odpowiedź burmistrza Dariusza Gwiazdy na List otwarty

12 stycznia 2021; 13:59

-

51 komentarzy

Publikujemy odpowiedź burmistrza Grójca Dariusza Gwiazdy na List otwarty, jaki ukazał się w poniedziałek na łamach Grojec24.net.
Grójec, 11 stycznia 2021
Szanowna Redakcjo,
w całej Polsce od końca 2018 r. stawki za odpady wzrosły średnio ponad dwukrotnie. Z jednym się zgadzam, że nikt z nas nie chce płacić wysokich stawek. Możliwe jest ich obniżenie, gdy wybudujemy zakład termicznego przetwarzania odpadów lub gdy rząd zmniejszy opłaty za składowanie na instalacjach, gdzie wywozimy nasze odpady, co moim zdaniem jest mało prawdopodobne.
Nie zapewniałem Państwa, że wyjście ze Związku Natura spowoduje, że będzie taniej. Przytoczę zapis z protokołu sesji (min. 32.50)
Sesja Rady Miejskiej w Grójcu w dniu 17 grudnia 2018r. - transmisja z obrad Rady | Rada Miejska w Grójcu na platformie eSesja.pl
Pan Artur Moskal stwierdził, że gminy ościenne, które nie uczestniczą w Związku Natura mają niższe ceny za odbiór śmieci, tj. Pniewy, Nowe Miasto nad Pilicą. Zadał także pytanie Burmistrzowi o działania, które podejmowane są, aby w gminie Grójec obniżyć ceny za śmieci.
Burmistrz Dariusz Gwiazda uszczegółowił, że samo wyjście ze Związku Natura nie spowoduje, że te ceny będą mniejsze. Zaznaczył, że należy zrobić inny system opłat i zmobilizować całe społeczeństwo do ich uiszczania.
Według mnie wystąpienie z „Natury” było słuszną decyzją Rady Miejskiej. Spowodowało to, że mogliśmy zmienić sposób naliczania opłat (w budynkach wielorodzinnych naliczać od zużytej wody), włączyć straż miejską w kontrolę mieszkańców i przedsiębiorców. Jednak jest to proces kilkuletni, a pandemia nam w tym nie pomaga. W 2019 r. rozpoczął działalność wydział gospodarki odpadami, jednak tworzenie ewidencji mieszkańców odbywało się od zera. Gdy w 2014 r. powstała „Natura”, wówczas otrzymała ona od UGiM aktualną bazę mieszkańców. Niestety w 2019 w drugą stronę to nie zadziałało. Pomimo wielu trudności, rozpoczęto analizę deklaracji i kontrolę, dzięki czemu złożono w trakcie roku ponad 600 dodatkowych deklaracji, których w terminie wyznaczonym przez urząd nie złożono.
Stawia Pan tezę:
- z racji największej ilości mieszkańców w Grójcu, koszty stałe rozkładają się na największą ilość płatników.
Koszty stałe jakie ponosiliśmy na utrzymanie „Natury” są obecnie w gminie takie same, gdyż składka roczna za przynależność do Natury wynosiła 10 zł od mieszkańca (250 tys. zł), a po wyjściu 4 gmin, stawka w „Naturze” wzrosła do 35 zł od mieszkańca. Trzeba pamiętać, że pierwszą gminą jaka wystąpiła z Natury była Warka.
- usługa ta jest świadczona przez spółkę własną gminy, a nie podwykonawcę, więc sugerować można, że będzie „taniej”.
Jest dużo taniej, ponieważ nasza Spółka w porównaniu z firmą, która dotychczas odbierała odpady zaproponowała cenę niższą o blisko 1,8 mln zł. Oczywiście system się nie bilansuje, gdyż w 2020 r. dopłaciliśmy do systemu ponad 3 mln zł.
- o ironio, mieszkańcy miejscowości obsługiwanych przez „Naturę”, z której wyszliśmy płacą znacznie mniej.
Mieszkańcy płacą mniej, ale dla porównania podam kilka faktów. W „Naturze” w ciągu roku jest tylko 61 odbiorów, w gminie Grójec – 84, a w Warce tylko 74. W „Naturze” do BIO można wrzucać tylko odpady kuchenne, nie są odbierane przez związek liście, trawa, gałęzie itp. „Natura” nie zapewnia mieszkańcom pojemników w gminie Grójec, każdy mieszkaniec, wspólnoty mieszkaniowe oraz spółdzielnie otrzymały pojemniki, chociaż wiadomo, że ustawodawca zrzucił obowiązek posiadania pojemnika na mieszkańców. Gmina Grójec, jako jedyna, ma dodatkowe odbiory popiołu oraz choinek po świętach.
Pragnę zauważyć, że mylnie podał Pan stawkę w Warce, gdzie jest 32 zł dla zabudowy wielorodzinnej, a 25 zł dla jednorodzinnej. Warka jednak dochodziła do takich kwot 7 lat. Od początku „reformy śmieciowej” zajmują się odbiorem odpadów i posiadają spółkę komunalną z kilkunastoletnim doświadczeniem. Porównywanie samej stawki jest mylące, bo na nią składa się wiele czynników: ilość i waga odpadów, częstotliwość odbioru, trudności dojazdów do posesji itp.
Porównuje Pan stawki opłat za wywóz śmieci w Grójcu z ościennymi gminami z naszego powiatu. Jednak nie jest to odpowiednia grupa porównawcza, ponieważ dochód per capita w Grójcu w porównaniu ze średnią w powiecie jest 4 razy większy, a co za tym idzie więcej wydajemy na konsumpcje, usługi, remonty itp. Dlatego powinniśmy porównywać się z takimi miastami jak: Warka, Góra Kalwaria, Tarczyn, Piaseczno.
- mamy system identyfikacji poprzez kody kresowe, czy to nie uszczelnia systemu i obniża koszty?
Jesteśmy jedyną gminą w powiecie, która wprowadziła kody kreskowe, choć spotkało się to z krytyką wąskiej grupy mieszkańców, którzy nie do końca przedstawiają potwierdzone informacje lub celowo wprowadzają innych w błąd.
A należy wspomnieć, iż 31 grudnia 2020 ub.r. resort klimatu przekazał do konsultacji projekt ustawy, która na nowo ma uregulować kwestię segregacji śmieci, w której kody kreskowe są jak widać pożądane.
Polecam zapoznanie się z poniższym artykułem:
https://next.gazeta.pl/next/7,172392,26676005,sasiad-nie-segreguje-smieci-jest-pomysl-jak-go-na-tym-przylapac.html
Proponuję także lekturę ustawy:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs/2/12341906/12753686/12753687/dokument482942.pdf
Kody kreskowe służą do sprawdzenia ilości oddawanych odpadów i ewentualnego porównania ich z ilością mieszkańców w danej nieruchomości, prawidłowej segregacji i przeciwdziałaniu podrzucaniu odpadów, efekty jednak nie będą odczuwalne natychmiast.
Jakość usługi poprawiała się będzie wraz z doświadczeniem pracowników GSK i zrozumieniem mieszkańców dla ich niełatwej pracy.
Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, pojemnik 120-litrowy jest przeznaczony dla maksymalnie 4-osobowej rodziny. Jeżeli zamieszkuje w gospodarstwie 5-8 osób, to GSK dostarcza pojemnik 240-litrowy lub 2x120-litrowy, a jeżeli jest to 9 osób lub więcej to dostarczane są pojemniki z zachowaniem wcześniejszej proporcji.
Spółka nie dostarcza dodatkowego pojemnika ponad powyższe limity. Jeżeli właściciel lokalu posiada swój pojemnik, to może go wystawiać po naklejeniu na nim otrzymanego kodu kreskowego, który będzie monitorowany podczas odbioru odpadów.
Jednak z doświadczenia wynika, że przy prawidłowej segregacji, 3-osobowa rodzina nie zapełni 120-litrowego pojemnika w ciągu 14 dni, a przy kompostowaniu nawet czas się wydłuży. W „Naturze” przez okres 5-miesięczny odbywa się odbiór odpadów zmieszanych tylko 1 raz w miesiącu, a więc mieszkańcy muszą przechowywać odpady na posesjach lub wywozić we własnym zakresie, co budzi ich wątpliwości.
Pracownik GSK jest zobowiązany odebrać worek z segregowanymi i zmieszanymi odpadami z każdego pojemnika, na którym jest umieszczony w górnej jego części kod kreskowy.
Z poważaniem
Dariusz Gwiazda
Napisz komentarz:
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja portalu Grojec24.net nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Każdego użytkownika obowiązują zasady komentarzy.
Przeczytaj również





Komentarze (51):
Wgr11; 12 stycznia 2021, 14:25
Nie zgadzam sie z Panem Burmistrzem. Kontenery za male, czy p burmistrz robi kompost??? Ciagle o tym wspomina. Mam dzialke i nie widze takiej potrzeby. Na razie chaos i balagan. A za wyjsciem z Natury inicjatorem byl aktuany burmistrz. Widzę lęk przed swoimi porażkami. My mieszkancy gminy przyzwyczailiśmy się z burmistrz DG ma zawsze rację i nigdy nie jest winny złych decyzji.
Wgr; 12 stycznia 2021, 15:00
Moim zdaniem założenia są ze strony burmistrza bardzo słuszne: własna spółka uchroni nas w dłuższej perspektywie przed wypływaniem kasy w bok. Kody kreskowe to najlepszy sposób na uszczelnienie systemu i weryfikację niedbalstwa. Na Polaka jednak, szczególnie na sadownika- jedyna metoda to kontrola, to najwyższa forma zaufania do ich rzetelności. Może wreszcie dumping w ripokach spadnie, wtedy i nam ceny zejdą. Narazie trzymam kciuki za powodzenie operacji.
Do Wgr 11; 12 stycznia 2021, 15:25
Wy - mieszkańcy będący razem z Tobą - spróbujcie solidarnie i skutecznie pomóc wyeliminować oszustów śmieciowych i cwaniaków, a po rozliczeniu systemu, w następnym roku będzie taniej,
Szkoda, że w czasach Natury nie byliście tacy wymagający i skorzy do krytyki, byłoby dziś inaczej.
Maciej; 12 stycznia 2021, 15:25
W piątek tj. 15.01 mam pierwszy odbiór czarnego kosza 120 l. Do tej pory miałem 120 l + prywatny 240 l pojemnik. Zawziąłem się i sumiennie przez dwa tygodnie segregowałem śmieci. Zgadzam się z Panem Dariuszem, że 120 l pojemnik wystarczy na 4 osobową rodzinę 14 dni. To tylko pokazuje jak segregujemy śmieci... A poza tym jest zbyt drogo i nie mam pojęcia co robić z odpadem bio, teraz jest zima ale co będzie latem gdy bio zacznie żyć własnym życiem?
Mieszkaniec; 12 stycznia 2021, 15:32
Napisał Pan: "Mieszkańcy płacą mniej, ale dla porównania podam kilka faktów." Dla mieszkańców nie ważne są fakty dla porównania. ważne jest że płacą mniej.
Decydując o wyjściu z Natury radni kierowali się tym, że opłaty są wysokie i stworzenie własnej spółki wywożącej śmieci spowoduje niższe opłaty. Stało się inaczej
Do Wgr11; 12 stycznia 2021, 15:51
Zgadzam sie z p. burmistrzem, ze pojemnik 120l dla 3-4 os. rodziny przy PRAWIDŁOWEJ segregacji nie zostanie zapelniony,a kody to b.dobre rozwiązanie- ale dla ludzi mądrych, nie dla głupków myślących, rów, las czy żwirownia to wyjscie z sytuacji. Juz chyba nikt nie pamięta jak wygladala usługa odbioru sprzed lat przez sircom za urzedowania jakze lubiacego inne zdanie niż własne p. Stolarskiego.
Ktoś; 12 stycznia 2021, 15:59
Jak się porównamy do mieszkańców Berlina, Kopenhagi albo NY to w ogóle wyjdzie, że kwestię zagospodarowania śmieci mamy ogarniętą prawie bezkosztowo.
Porównać to ja mogę jak było a jak jest. Były pojemniki 240l, są 120l, było 30 zł od głowy w zabudowie jednorodzinnej a jest 32 (dotyczy segregacji). I tyle w temacie. Mało tego już krążą słuchy, że te 32 zł to nie koniec.
Mnie interesuje co jest tu i teraz a nie co ewentualnie za 15 lat działania GSK uda się wypracować.
Albo; 12 stycznia 2021, 17:24
Płacimy co miesiąc za śmiecie bez względu na ilość. Ci z nas którzy pozbywają się 10 worków płaca tyle samo co Ci, którzy wyrzucają 1 worek.
Taka ustawa - co zrobisz.
Problem leży w systemie. Płacimy za śmiecie dwa razy - raz w sklepie a drugi raz w gminie.
Może gdyby to producenci przy okazji sprzedawania swojego towaru płacili niewielką opłatę za utylizację i zapewne uwzględniał to w cenie produktu. Przy założeniu, że opakowania ekologiczne premiowane były by niską opłatą a nieekologiczne wysoką - mielibyśmy mniej plastiku w otoczeniu, problem wysokich opłat komunalnych przeniósł by się na producentów/dystrybutorów. Jakie to proste - ale po co? Lepiej dokręcać śrubę, robić kody, jakieś chore monopole śmieciowe... ech. Na razie płacimy dwa razy.
Co jeden to mądrzejszy; 12 stycznia 2021, 17:29
Jeszcze się nikt nie urodził co by wszystkim dogodził.
Ale możecie przecież nic nie płacić. Wystarczy nie produkować śmieci. W związku z faktem, iż jest to nierealne trzeba ruszyć rozumem, żeby było możliwie najtaniej. W związku z faktem, iż tym rozumem ruszyć jest dla wielu bardzo trudno trzeba im akceptować, co inni wymyślą. Dobrze by było, żeby jeszcze, jeśli nie potrafią pomóc, usiedli na tyłkach i nie przeszkadzali.
Albo albo; 12 stycznia 2021, 17:39
Segregowane (prawidłowo segregowane) powinny być za free. Opłata powinna być za zmieszane i gabaryty etc.
Darek; 12 stycznia 2021, 18:05
Kody kreskowe nie rozwiążą ilości mieszkańców w danej posesji,proste porównanie ja mogę pozwolić sobie na większą konsumpcję towaru bo mnie stać i produkuję 5 worków odpadów płacę 32 zł a mój sąsiad produkuję 2 worki i też płaci 32 zł. Wniosek jest taki że biedny zawsze płaci za bogatego i nie wmawiajcie ludzią że kody kreskowe to lekarstwo na nieuczciwych mieszkańców bo to bzdura i niepotrzebne koszty które ponosimy.
Do co jeden to mądrzejszy; 12 stycznia 2021, 18:05
Problem w tym, że nieprzeszkadzanie przychodzi tym ludziom najtrudniej. Takie tam typowe, tradycyjne, grójeckie.........
Wystarczy posłuchać na żywo obrad RM. Jest ich tam takich kilku. Popisują się tam, popisują się i tu. Im gorzej tym dla nich lepiej. Ot cała ich filozofia.
tymczasem pod Radomiem...; 12 stycznia 2021, 18:32
https://radioplus.com.pl/region/52115-cena-za-odbior-odpadow-w-gminie-wieniawa-bez-zmian-do-konca-marca
Do co jeden to...; 12 stycznia 2021, 18:52
Bardzo się sadzisz ale piszesz głupoty. Wg ustawy płaci każdy, nawet ten który śmieci nie produkuje - to pierwszy błąd.
Po drugie jeśli coś jest nierealne to może tylko w Twoim ograniczonym świtopoglądzie.
Po trzecie chyba sam jesteś twórcą obecnego systemu skoro sugerujesz zamknąć się i płacić - i przestać myśleć bo od myślenia są wielcy myśliciele. Skoro takiś cwany to może podaj jakiś przykład jak zrobić to Twoje taniej.
Mieszkaniec ; 12 stycznia 2021, 20:08
Niech każdy mieszkaniec placi za wywóz śmieci. Niech każdy sadownik, który zatrudnia obcokrajowca, płaci za śmieci. Wtedy będzie taniej. Ktos musi tę furę śmieci odebrać, a Ktoś musi za ten odbiór zapłacić. Nic za darmo. Dopóki będą dzicy lokatorzy w naszym regionie, będziemy za ich śmieci płacić. I to trzeba zrozumieć.
Dannnn; 12 stycznia 2021, 20:22
Dziś pierwszy odbiór. Pojemnik od gminy z naklejonym kodem - pełny odebrany. Pojemnik mój z naklejonym kodem odebrany. Chyba list otwarty zadział :) a tak na poważnie dajmy czas - ja jestem optymistą.
PS czy ktoś mi wytłumaczy co się dzieje z papierem który jest odbierany od mieszkańców? Spółka sprzedaje papier? Jeśli tak to czy dochód ze sprzedaży nie pokrywa kosztów odbioru? Kiedyś za makulaturę można było dostać jakieś grosze a w skali całej gminy to tego papieru jest bardzo dużo.
?; 12 stycznia 2021, 21:23
Grójec miasto - liczba ludności ok 16 000.
16 000x32 zł=6 mln zł/msc.
Serio takie to jest drogie?
Pablo; 12 stycznia 2021, 22:21
Moim zdaniem dla rodziny 2+2 gdzie przynajmniej jedno z dzieci chodzi jeszcze w pampersach kosz 120l to za mało bo za każdym razem mam przynajmniej jeszcze dodatkowy worek wiec nie wiem dlaczego nie mogę mieć dwóch koszy.
Przynajmniej tak zostałem poinformowany.
Przydałoby się to zmienić bo są to śmieci w workach a po co dokładać jeszcze folie która rozkłada się przez tyle lat
Do do co jeden; 12 stycznia 2021, 22:47
Komentarz został ukryty z powodu naruszenia zasad komentarzy.
Do do co jeden to...; 13 stycznia 2021, 10:32
Inteligentny człowiek znalazłby ten przykład lub sposób potanienia we wpisach, które już tu nieco wcześniej padły.
Jeśli sprawia ci to problem to musisz nad sobą popracować.
Chciałbym; 13 stycznia 2021, 11:23
Komentarz został ukryty z powodu naruszenia zasad komentarzy.
Ha ha ha; 13 stycznia 2021, 17:26
"Możliwe jest ich obniżenie, gdy wybudujemy zakład termicznego przetwarzania odpadów"..... Sen o potędze. Czyli taniej nie będzie a mżonki burmistrza można wysłał między bajki.
Ktoś; 13 stycznia 2021, 18:06
Do Pana Burmistrza oraz obrońców
Jedno podstawowe pytanie, jakie powody stały za zmianą systemu zagospodarowania odpadów w naszej gminie? Jakie były czynniki i uzasadnienie do dokonania zmian, czyli wyjścia z Natury ? Co spowodowało bunt i wręcz histerię mieszkańców na przełomie 2018/2019 w zakresie gospodarki śmieciowej?
Czyżby częstotliwość odbierania odpadów? NIE
Czy dbałość o środowisko, co czytaj mała liczba frakcji na które trzeba segregować śmieci? NIE
A więc co takiego moi mili?
Odpowiedź, którą wszyscy znają, także Pan Burmistrz, jest jedna ... CENA
Żadne bajdurzenia i próby odwracania kota ogonem tego nie zmienią.
Harmonogram i ilość frakcji to tylko alibi dla wyższych cen i tylne.
Każdy rozsądny mieszkaniec wiedział że tworzenie nowego systemu od podstaw, włącznie z nową spółką komunalną, będzie oznaczało wzrost kosztów.
Na pewno będzie taniej jak gmina weźmie się za budowę swojej instalacji do spalania, bo tym jest zakład termicznego przetwarzania. Pomijam kwestie lokalizacji takiego zakładu i zgody przyszłych mieszkańców/sąsiadów.
Stwierdzenie o przerzuceniu obowiązków nabycia pojemników na mieszkańców jest co najmniej nie ostre. Ustawa jak najbardziej przewiduje możliwość zakupu pojemników przez gminę, tylko wymaga obciążenia kosztami mieszkańców, w ramach usługi. Bo to wytwórcy śmieci mają w pełni ponosić koszty ich zagospodarowania.
I to w istocie się zadziało u nas, tylko Pan Burmistrz próbuje udawać dobrego wujka.
Star; 14 stycznia 2021, 08:17
Wydałeś z sobie człowieku miks złożony z nieprawd, półprawd oraz fałszywych ocen i wniosków. Nie rób tego, nie zrobisz z siebie nikogo więcej w ten sposób.
System ma koszty zależne od organizatora i niezależne. Cena jest wynikiem poniesienia tych kosztów. Cena ma być niższa od ceny porównywalnych gmin w regionie i taki jest cel.
Nie potrzeba tu żadnych obrońców ani napastników.
Ktoś; 14 stycznia 2021, 18:35
Jak zarzucasz kłamstwo to wskaż, w którym stwierdzeniu.
Oceny nigdy nie są prawdziwe czy fałszywe, tylko subiektywne, każdy wg własnego uznania. I każdy ma prawo do oceny, czy to do zachwytu czy do krytyki. Ja wiem Pan Burmistrz krytyki nie lubi.
Wnioski też każdy ma swoje, a czy trafne to czas pokaże.
Mieszkańcy nie chcieli porównywać się do innych gmin czy miast, tylko nie chcieli aby koszt zagospodarowania śmieci tak rósł jak to nastąpiło w okresie 2017 - 2019. Mało tego bardzo chętnie będą płacili mniej, i to nie mniej od tego co płacą gdzie indziej, tylko mniej od tego co muszą teraz.
Przerzucanie sedna dyskusji na porównywanie kosztów z innymi podobnymi gminami to tylko odwracanie kota ogonem.
Star do Ktoś ; 15 stycznia 2021, 08:03
Każde Twoje zdanie wyczerpuje znamiona nieprawdy lub półprawdy. Oceny i wnioski subiektywne, ale jednocześnie fałszywe (nieprawdziwe) z powodu braku odpowiednich informacji. Człowiek nie posiadający wystarczających informacji do oceniania, a pomimo tego to robiący i upubliczniający, jest nieodpowiedzialny.
Kluczowe są tu Twoje motywacje, które nie są dobre.
Jeśli nie masz ochoty uwzględniać w swoim myśleniu tego, co dzieje się w otoczeniu, to możesz zamieszkać na księżycu.
Do Ktoś; 15 stycznia 2021, 08:38
Nie wypowiadaj się w imieniu mieszkańców w sposób sugerujący, że reprezentujesz ich wszystkich.
do Star; 15 stycznia 2021, 09:34
Jeśli nie masz ochoty uwzględniać w swoim myśleniu tego, co dzieje się w otoczeniu, to możesz zamieszkać na księżycu.
W tej wypowiedzi widać jakim prymitywem jesteś. Są ludzie zgłaszający swoje problemy i którzy mają prawo krytykować. Nie oznacza to, że mają mieszkać w innym miejscu. Jak zamieszkają na księżycu, nie będzie podatków, nie będzie podatków, nie będzie inwestycji. Na temat inwestycji się nie wypowiadam, bo jak jest, każdy widzi.
Ktoś; 15 stycznia 2021, 11:20
Nigdzie nie napisałem, że reprezentuję ogół mieszkańców. Podobnie jak autor listu otwartego, który doczekał się szybkiej reakcji ze strony Pana Burmistrza, choć pewnie nie takiej się spodziewał.
Niezależnie od tego, zaprzeczanie podanym przeze mnie faktom, że przy dokonywaniu rewolucji w gospodarce śmieciowej podstawowym czynnikiem ją determinującym był przede wszystkim koszt (skokowo wzrastający), jest po prostu farsą i robieniem z mieszkańców (przynajmniej z części z nich) bo prostu.... nie nazwę tego.
A odpowiedzi Star-a jak zawsze idą w tony czysto personalne a nie rzeczowe, nic nowego.
Star; 15 stycznia 2021, 13:00
Temat jest zbyt poważny, żeby przerzucać się epitetami.
Osoby, które uważają, że zmiany w otoczeniu nie są ważne, niestety są w błędzie i nie należy zwracać na nie uwagi.
Istotna może być rozmowa tylko na rzeczowe argumenty.
Bbb; 15 stycznia 2021, 13:55
Dajcie już spokój.za wszystko trzeba płacić. Najsprawiedliwiej by było od ilości worków..ale wtedy rowy i lasy pełne byłyby smieci..o to właśnie chodzi... tacy jesteśmy.. przykre
do ktoś; 15 stycznia 2021, 14:06
Mieszkańcy nie chcieli porównywać się do innych gmin czy miast, tylko nie chcieli aby koszt zagospodarowania śmieci tak rósł jak to nastąpiło w okresie 2017 - 2019.
Proszę szerzej patrzeć!
W całej Polsce od 2018 r. mieszkańcy płacą coraz więcej. Samorządy są pod ścianą i apelują o kolejne zmiany przepisów. Ten czy inny burmistrz musi to brać na klatę - tanio było a Ziemi grozi samozagłada. Taniej nie będzie, chyba ze będzie mniej odpadów a więcej zakładów termicznego przetwarzania odpadów.
Ktoś; 15 stycznia 2021, 15:03
Ja to wiem, zdaję sobie z tego sprawę od początku, czyli jakoś od 2016/2017 r. bo już wtedy były pierwsze zwiastuny tego, że będzie drożej i to znacznie, tylko wtedy gminy dorzucały kwoty które się nie bilansowały.
Nie zmienia to faktu czego konkretnie dotyczyło, nazwijmy to "ogólnogrójeckie" poruszenie na przełomie 2018/2019 i jakie były postulaty. Dla przypomnienia polecam przebieg sesji RM z tego czasu na YT.
Co do dalszych wzrostów cen, ja nie mam wątpliwości, ale tak czepiając się to akurat zestawienie przygotowane przez autora listu otwartego pokazuje jednak coś innego, znaczy że można. Oczywiście są tego konkretne uwarunkowania, wskazane częściowo w odpowiedzi Pana Burmistrza. Ale czysto finansowo fakt jest faktem.
Do Ktoś; 15 stycznia 2021, 20:35
A może PiS jest znowu winny?
Do ktoś ; 15 stycznia 2021, 20:43
Jest wiele gmin w Polsce, które posiadają własne instalacje składowania odpadów, sortownie, gdziei ceny są duże niższe niż u nas.
A porównywana Natura poza posiadaniem biura iwyborem operatora, tylko wyciagała dłoń o dopłaty od gmin. Do tej pory jest dobrym związkiem dla małych gmin, ale gminy wiejski-miejskie charakteryzują się zróżnicowaną tkanką mieszkaniową z przeważającą liczbą mieszkańców w blokach. Do tego dochodzi straż miejska jako instytucja kontrolna.
do Ktoś; 16 stycznia 2021, 14:25
Przyczyna wyjścia z Natury byłą taka, że wtedy dyrektorem Natury był poprzedni Burmistrz.
Qba; 17 stycznia 2021, 06:20
Pojemnik 1200l wywoz 140 zl odpad zmieszany prezero,to samo spolka gminy za 120l 100 zl.O oplacie recyklingowej sciaganej z producentow nie wspomne.Polak jest dojony na kazdym kroku,i to w imie prawa.Zalosne.
Ktoś; 17 stycznia 2021, 17:57
Nie podejrzewam, że był to czynnik decydujący, ale wzajemna wrogość i chęć wykazania swojej racji, z obu stron, są aż nadto widoczne, więc w jakiejś części był to pewnie dodatkowy, poboczny bonus dla obecnego włodarza.
Budzik; 17 stycznia 2021, 19:01
Zapoznajcie się z tematem w jakim celu powstała Natura i jakie były jej założenia / cel był słuszny/. W praktyce stała się tworem nie realizującym celów do jakich została powołana. Bardzo dobrze, że ją opuściliśmy.
Bez
Re: Ktoś ; 18 stycznia 2021, 00:29
Jeden wart drugiego, kabaret starszych panów.
Do re do Ktoś; 18 stycznia 2021, 08:50
Masz coś przeciwko starszym od siebie?
Re Budzik; 18 stycznia 2021, 12:42
Każdy w miarę rozgarnięty wie jak Natura zaczynała, jakie były założenia powstania a jak ostatecznie się skończyło (po prostu pośrednictwo między gminami a podmiotem realizującym wywóz).
Publiczne zaprzeczanie jednak, że Naturę opuszczaliśmy nie po to żeby było taniej, tylko po to żeby odbiór był częściej i dotyczył większej liczby frakcji, bezpośrednio przez dedykowaną spółkę komunalną, jest delikatnie mówiąc niezgodny z faktami. A pomijając wątki poboczne, to czyni Pan Burmistrz.
Ja wiem, tym gorzej dla faktów. Ja wiem, że wprowadzenie takiego systemu ma swoje plusy - nowa spółka, nowe etaty, itp. itd.
Na razie po prostu słabo.
do budzików i ktośów; 18 stycznia 2021, 19:04
Naturę opuściliśmy, żeby:
- mieć kontrolę nad kosztami zagospodarowania odpadów,
- rozbić monopol,
- wykorzystać potencjał gminy (PSZOK, kapitał ludzki i finansowy i straż miejska),
- położyć większy nacisk na segregację odpadów,
- zbadać faktyczny poziom odbieranych odpadów.
- nie dopuścić do wzrostu opłat a w miarę możliwości zmniejszać stawki.
-rozpocząć kilkuletni proces budowy spółki komunalnej, która w przyszłości przejmie zadania ZGK, dotyczące utrzymania czystości i porządku, konserwacji zieleni itp.
Reszta to bajki malkontentów.
Ekolog; 19 stycznia 2021, 08:26
Natura be, spółka śmieciowa be - to ja się pytam co? Co zadowoli statystycznego producenta śmieci w gm. Grójec? Wywóz odpadów, segregacja, składowanie będzie niestety coraz droższe. Taka jest prawda, że odpadów produkujemy coraz więcej, a możliwości zagospodarowania, niestety kurczą się. Niech każdy zacznie od siebie, a napewno będzie lepiej, a może nawet taniej.
Do Ktoś ; 19 stycznia 2021, 14:07
Czy pan Ktoś ma coś do dodania w temacie?
Śmiało i rzeczowo prosimy.
Ktosie i Budziki; 19 stycznia 2021, 14:30
Info prosto z ulotki agitacyjnej.
Idź w miasto zapytaj ludzi, podaj im te 7 pkt, i zapytaj na którym im zależy, a które mają wiesz gdzie...
Do Ktosia; 19 stycznia 2021, 14:45
Miało być rzeczowo..
W mieście mówią, że trzeba lepiej zajmować się zielenią.
Re; 19 stycznia 2021, 20:50
Tak, mam coś do wszelkiej maści nieudaczników, zoltodziobow, tetrykow, a wiek nie ma tu znaczenia. Od ludzi starszych oczekuje doświadczenia, a nie bezradności.
Jurek; 21 stycznia 2021, 10:45
Pan burmistrz powołuje się na radę o wyjściu
z Natury oraz jako nie obiecywał,ze bedzie lepiej.Jaką on ma radę ?Ten tort śmieciowy został juź podzielony.Warka jako niszowa grupa
prowadziła swoją politykę kilka lat .My mamy w
Grójcu to co mamy w postaci dwóch prezesów od spraw zarządzania gospodarką śmieciową.
Oczywiście bez wsparcia systemowego w tym zakresie i zmian technolagicznych pakowania towarów będzie tylko gorzej i drożej.
Do Ktoś ; 21 stycznia 2021, 12:57
Do pijusów, prostaków i łajdaków też coś masz, czy ich tylko lubisz?
Do Jurka; 21 stycznia 2021, 13:00
Skąd przybyłeś, że takie brednie głosisz?